INLOGGEN

Actueel

4 juni 2019


5 tips wat te doen bij herkennen van stress/overspanning op de werkvloer

Psychisch verzuim is actueler dan ooit. We kunnen de signalen steeds beter herkennen. De grote uitdaging: “Hoe gaan we hiermee om”? Er zijn nog veel mooie resultaten te bereiken. Hieronder 5 tips:

1. Als je hart hebt voor de zaak, is de zaak hard voor jou
Vaak treft het de mensen waarvan niemand het verwacht. De dingen goed voor elkaar, mooie prestaties, flink betrokken en op het oog is alles in balans. Laten we zeggen dat de flow er goed in zit. De maatschappij legt nadruk op presteren en continu verbeteren. Dat nodigt uit om van veel dingen onbewust een wedstrijd te maken. En een wedstrijd willen we winnen. 

Onze drivers worden geactiveerd: Wees perfect, wees sterk, doe je best, schiet op en doe de ander een plezier. Op zich is daar niets mis mee. Het gaat vaak mis bij tegenslagen. Dan wordt het lastig om te voldoen aan de genoemde drivers. Het resultaat is dat we nog harder gaan werken en rennen om alsnog te winnen. Om die controle weer terug te krijgen.. En dan wordt “de zaak” waar je mee bezig bent “hard” voor jou. Je hebt stress, druk, spanning…

Tip: Als je merkt dat je steeds harder gaat werken en rennen om de controle te houden… Ga eens even stilstaan. Letterlijk. Log even in bij jezelf. Wat ben je aan het doen en is dat wat je het liefste zou willen doen? Dit regelmatig doen maakt je bewust van je situatie en dat is al vooruitgang. Het geeft inzicht in dat het misschien wel anders kan. En als je je bewustwording niet kunt omzetten naar verandering is de stap naar ondersteuning al een stuk kleiner. Dat is geen taboe. Het is een stap naar regie over je eigen leven!

2. De vraag stellen betekent ook het antwoord durven verduren
Inmiddels kennen we de symptomen wel: het korte lontje, vaker een dag ziek thuis, ontevredenheid, irritatie, cynisme, lagere productiviteit, lichamelijke klachten en ga zo maar door. Waar het voor werkgever en medewerker om gaat is het onder ogen kunnen en willen komen van de situatie. Durf te zien en erkennen wat zich voor je neus voordoet.

Dit vraagt wat van ons: Namelijk goed luisteren en waarnemen. Ons brein is erop ingesteld om vooraf alles in hokjes te plaatsen. Dit op basis van je eigen verleden en ervaringen. Een onbewust proces. Zo zien we wat we willen zien. Heel handig want dat geeft ons de mogelijkheid om ermee om te gaan. Soms werkt het ons tegen. Luisteren is hierin een sleutelwoord. Probeer te luisteren naar de dingen die je nog niet weet. Best lastig omdat we vaak “luisteren” op basis van onze rugzak, vanuit de dingen die we al weten. Want zo kunnen we het zelf beter verwerken en lopen we weg voor een antwoord dat we liever niet horen. Durf jij het antwoord te verduren?

Nog niet zo gemakkelijk dus en daarom een simpele tip: Parkeer in gesprek met de ander je “eigen werkelijkheid” even door NIVEA te smeren, Niet Invullen Voor Een Ander. En laat je OMA thuis, Oordelen, Meningen en Adviezen. Zo sluit je aan bij de werkelijkheid van de ander. En daar ligt een sleutel op weg naar de oplossing.

3. Bied geen oplossing die de ander niet nodig heeft
Onze communicatie bestaat voor het belangrijkste deel uit zenden. Praten, schrijven, overtuigen, adviseren etc. We zijn niet meer gewend om te luisteren met aandacht voor je gesprekspartner. In gesprekken over bijvoorbeeld werkstress zijn we in al onze oprechte goedheid vaak geneigd de ander te gaan redden: “Weet je wat jij moet doen… dit en dat en dit…”

En dan gaat het mis.. We sluiten niet aan de bij de ander. We denken vanuit onze eigen ervaringen en gaan goedbedoelde adviezen geven. Maar je weet nu dat jouw werkelijkheid altijd anders is dan die van de ander. Dus jouw advies sluit mogelijk niet aan bij wat de ander nodig heeft.. Het gevolg? Jij gaat hard werken en de ander komt maar niet in actie. Dit frustreert jou weer omdat je er zoveel energie in steekt.. En de ander voelt zich totaal onbegrepen. Allemaal verliezers.. Herkenbaar?

De tip is dus simpel: Biedt nooit een oplossing die de ander niet nodig heeft. Zeg hem niet zondermeer wat goed is volgens jou. Help diegene zelf in te zien wat goed is. Accepteer dat de uitkomst anders kan zijn dan wat je zelf voor ogen had. Komen jullie er niet uit? Dan kan een professional zoals een coach helpen.

4. Wees je eigen leider
Probeer de zaken niet te benaderen vanuit het probleem. Praat met de persoon in kwestie over wie hij is en hoe hij zichzelf leidt. Leidingnemen over jezelf gaat over aandacht voor wat er bij jezelf gebeurt en wat er om je heen gebeurt. En vandaaruit heb je altijd een keuze.

Door de gerichtheid op prestaties, hard werken en de mening van anderen vergeten we vaak wat voor onszelf nu echt belangrijk is. De prioriteiten van alledag bepalen dan ons bestaan. Het ervaren van stress is een belangrijk signaal over het misleiden van onszelf. Het is de kunst om uit te vinden hoe je weer leiding kunt nemen over jezelf. Het is dus belangrijk dat je je beseft dat je altijd een keuze hebt.

Voel je dat je geleefd wordt en is het lastig de regie over je dagelijkse zaken te houden? Ga dan eens fantaseren over hoe je ideale wereld eruit ziet. Doe eens net alsof “het wonder” gaat gebeuren: Stel jezelf de vraag: Wat is er anders in mijn leven als ik precies doe wat ik diep van binnen echt graag zou willen? En wie is je dierbaar? Vraag eens hoe hij of zij dat ziet bij jou?

5. Durf toe te geven
Stel jezelf nog eens de volgende vraag: Wanneer had ik voor het laatst een goed voornemen dat ik tot op de dag van vandaag succesvol aanpak? Stoppen met roken, die ene collega aanspreken, solliciteren op die baan, beter opkomen voor jezelf, eindelijk eens “nee” zeggen etc… Lukt het je niet alleen? Dat is niet zo gek. Gedragsverandering is een van de grootste uitdagingen en soms ongemakkelijk. Het gaat vaak om de details en vergt tijd en geduld. Durf te erkennen dat je ondersteuning nodig hebt en durf ook te erkennen dat ondersteuning voor een medewerker goed kan zijn. Een coach kan hierbij helpen. Stap voor stap. Samen met een coach kun je onderzoeken hoe het komt dat de situatie is zoals hij is op dit moment. Je leert weer leiding nemen over jezelf. Een intensief en ook heel mooi en interessant proces.

Bron: Assistverzuim

Nieuwsoverzicht