INLOGGEN

Actueel

28 februari 2019


De voor- en nadelen van powernappen

Een powernap is een kort dutje in de middag dat je meer energie, alertheid en zelfs creativiteit zou moeten geven. Maar is dit wel zo? Is een powernap gezond? En wat zijn de voor- en nadelen van een powernap? In dit artikel leg ik je alles uit over het fenomeen ‘powernappen’ en som ik de voor- nadelen voor je op.

Wat is een powernap?
Gedurende de dag kun je om verschillende redenen moe zijn: je hebt ‘s nachts te weinig geslapen, je hebt verkeerd gegeten of het is gewoon je biologische klok. Veel mensen kiezen er daarom voor om in de middag hun ogen even dicht te doen.

Een powernap is een korte slaap in de middag en is als kleine pauze bedoeld om snel meer energie te krijgen. Het wordt ook wel sleutelslaapje of wonderslaapje genoemd.

Powernap duur: hoelang moet ik slapen?
Als je zomaar een bepaalde tijd gaat slapen, dan kan dat nadelig zijn voor je lichaam. Zo kun je vermoeider wakker worden dan je bent gaan slapen en kan je slaapritme verstoord raken. NASA heeft een onderzoek gedaan naar slaap en is op de volgende tijden gekomen:

10-20 minuten – Als je snel energie wilt, dan kun je een korte powernap nemen. Het is verstandig dit niet langer dan 20 minuten te doen. Tijdens je slaap ga je namelijk door verschillende fases heen. De eerste fase is de fase waarin je in slaap valt. De tweede fase is een lichte slaap waarin je lichaam tot rust komt, maar waarbij je nog niet heel diep slaapt. Na ongeveer 20 minuten begint de diepe slaap. Het is belangrijk om in de lichte slaapfase wakker te worden, omdat je anders liever door wilt slapen.

60 minuten – Door 60 minuten te slapen schijn je beter namen en gezichten te kunnen onthouden. Een uurtje slapen heeft namelijk invloed op je werkgeheugen. Het nadeel is dat je lichaam de diepe slaap heeft bereikt, waardoor je sloom en vermoeid kan zijn als je wakker wordt.

90 minuten – Wil je in de middag toch langer slapen, kies er dan voor om 90 minuten te slapen. Met 90 minuten zijn namelijk alle slaapfases (de hele slaapcyclus) doorlopen. Als je eerder dan 90 minuten wakker wordt, dan zit je nog midden in die slaapcyclus. Op die manier raakt je slaapritme in de war en wordt je niet uitgerust wakker.

De voordelen van een powernap
• Je bent alerter – Door een paar minuten te slapen ben je een stuk alerter als je wakker wordt. Dit kan wel 2 uur lang aanhouden!
• Het verhoogt je productiviteit – Af en toe slapen is ontzettend goed voor je productiviteit, want daarna kun je weer voor de volle 100% aan de slag.
• Je hebt minder stress – Voor een kort moment maak je je hoofd helemaal leeg en ben je totaal ontspannen. Je verlaagt hierdoor je stressniveau.
• Beter dan cafeïne – Een powernap werkt effectiever dan een kop koffie én is gezonder!

De nadelen van een powernap
Bovenstaande voordelen gelden natuurlijk voor iemand die overdag moe is. Het zijn eigenlijk hele logische en algemene voordelen van uitgerust en energiek zijn. Ik zou dan ook niet iedereen meteen adviseren iedere middag een powernap te doen, maar dit alleen te gebruiken indien je overdag echt vermoeid bent en je lichaam de rust nodig heeft. Het nadeel van powernappen is dat je je natuurlijke slaap-waakritme verstoord. Het is van nature niet de bedoeling dat we overdag slapen, maar dat we ‘s nachts slapen en onze batterij opladen zodat we overdag (zolang het licht is) energiek en productief zijn. Echter… het is ook niet de bedoeling (of ”natuurlijk”) dat we in de middag al op zijn, en in dat geval kan een middagslaapje een uitkomst bieden om meer op het juiste energiepijl te komen.

Het lijkt erop dat er niet veel nadelen hoeven te zitten aan de powernap. Het is wel erg belangrijk dat je dit dan op de juiste manier doet. Anders loop je extra het risico je slaapritme te verstoren. Slaap je langer dan de bedoeling is, dan wordt je suf wakker en is het lastiger om ’s nachts te slapen.

De juiste lengte is erg belangrijk, maar ook het tijdstip waarop je een dutje doet is van belang. Doe je dutje na het middageten half 2 en half 4. Als je later gaat slapen dan 4 uur, dan kan dat ook invloed hebben op je nachtrust en val je ’s nachts niet goed meer in slaap.

 

 

 

 

Bron: inslaap.nl

Nieuwsoverzicht