INLOGGEN

Actueel

26 maart 2019


De werkplek kan nu overal zijn

LIEVER OVERUREN ALS MEN KAN WERKEN OP FLEXIBELE TIJDEN EN PLAATSEN

Het kantoorleven maakt een revolutie door. Kantooruren verdampen, flexwerknemers rukken wereldwijd op. Ze werken op wisselende plekken en tijden.

De ouderwetse werkplek verdwijnt. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat werd gepresenteerd op vastgoedbeurs Mipim in het Zuid-Franse Cannes. ,,Het idee dat iemand elke dag naar een saai kantoor rijdt om daar van negen tot vijf te werken, is absoluut niet meer van deze tijd’’, aldus topman Mark Dixon van IWG (International Workplace Group). ,,Flexibel werken is internationaal de nieuwe norm.’’

IWG is een van de grote spelers in de verhuur van ‘flexibele’ kantoren en doet jaarlijks onderzoek onder zijn zakelijke achterban. Uit zijn jongste peiling onder 15.000 mensen in meer dan tachtig landen blijkt dat de kantoorrevolutie wereldwijd om zich heen grijpt.

Ruim de helft van alle ondervraagden zegt tegenwoordig zeker 2,5 dag per week buiten het vaste kantoor te werken. Ruim 80 procent zegt bij een sollicitatie de voorkeur te geven aan een baan die niet vastzit aan één locatie of aan precieze werkuren. Bij sollicitaties eisen werknemers steeds vaker ‘flexibiliteit’ en die eis wordt ook steeds vaker ingewilligd. Nederlanders gaan hierin het verst. ,,Bij identieke arbeidsvoorwaarden kiest 87 procent voor een werkgever die flexibel werken aanbiedt", zegt IWG.

Een meerderheid van de wereldwijd ondervraagde werknemers wil zelfs overuren maken, als dat betekent dat ze kunnen werken op plaatsen en tijden die ze zelf kunnen kiezen. Liever een flexibele baan dan een prestigieuze werkgever, zegt ruim de helft.

De reden ligt voor de hand. Mensen willen kortere reistijden, hebben geen zin in files en ze combineren steeds meer werk met zorg. IWG noemt Noorwegen als voorbeeld. Daar bestaat wetgeving die flexwerk stimuleert. Dat zou er mede voor hebben gezorgd dat 42 procent van alle bedrijfsbestuurders daar vrouw is. ,,Flexibel werken wordt gebruikt als strategisch middel om de diversiteit te bevorderen.’’

Consultancy-bedrijf Knight Frank wijst op de generatie van de ‘millennials’. ,,Die vinden dat ze altijd en overal moeten kunnen werken, als ze maar effectief hun werk doen. Ze willen comfort, ze zijn altijd en overal online en ze denken ook aan hun gezondheid en hun persoonlijke leven tijdens het werk’’, stelde het bureau in een onderzoek.

Bedrijven spelen in op de groeiende vraag naar flexwerk. Met een bureaustoel, een kantoor en vaste werktijden haal je geen toppers meer binnen, zeggen de onderzoekers. Driekwart van de Nederlandse managers zegt dat het noodzakelijk is een flexibele werkplek aan te bieden als je als werkgever talent aan je wilt binden.

In landen als de Verenigde Staten, Australië en Groot-Brittannië is het volgens IWG al bijna normaal dat in krappe sectoren, zoals de ICT, werknemers alleen nog kunnen worden binnengehaald met de belofte dat ze kunnen werken waar en wanneer ze willen.

Mondiaal heeft 62 procent van de bedrijven al een beleid dat flexibiliteit stimuleert. Maar de variaties daarin zijn groot. Duitsland scoort met 80 procent bedrijven met een ‘flexibel beleid’ het hoogst, Japan met 32 procent het laagst. In Nederland kent 75 procent van de bedrijven een flexibel beleid. België ligt ver onder het gemiddelde met 53 procent.

Bron: Dagblad van het Noorden

Interesse in payroll? Neem contact met ons op! 

Nieuwsoverzicht