INLOGGEN

Actueel

17 september 2019


Waar vind je kandidaten op social media?

Onder jongeren is actief gebruik van social media in de zoektocht naar een baan in 2019 toegenomen tot 40%. Bijna een derde (32%) van de Nederlandse beroepsbevolking gebruikt social media in 2019 als oriëntatiekanaal. Daarmee staan social media op de vierde plek in de belangrijkste baanzoekkanalen, na vacaturesites, bekenden/netwerk en open sollicitaties. Dit blijkt uit het ArbeidsmarktGedragsonderzoek (AGO) van Intelligence Group.

Actieve baanzoekers: LinkedIn
Onder de actieve werkzoekenden wordt LinkedIn (31%) het meest gebruikt. Daarna volgt Facebook (8%) en in geringe mate Instagram en Twitter. Hoewel Instagram weinig wordt gebruikt groeit het wel in populariteit: van 0,2% in 2017 naar 0,9% nu.

Mbo: Facebook
LinkedIn werd de afgelopen jaren populairder als oriëntatiekanaal en wordt met name door hoger opgeleiden gebruikt. Zo’n 52% van de wo’ers en 40% van de hbo’ers raadpleegt LinkedIn, terwijl 24% van de mbo’ers dit kanaal raadpleegt. Mbo’ers zoeken daarentegen vaker via Facebook naar een baan (11%), ten opzichte van 7% van de hbo’ers en 5% van de wo’ers.

Jongeren
Opvallend is dat het aandeel jongeren dat LinkedIn inzet een stuk groter is dan het aandeel ouderen. Daarnaast wordt Facebook ook meer gebruikt door de 20- tot 30-jarigen ten opzichte van de oudere doelgroepen, maar is het verschil met overige social media kanalen bijna te verwaarlozen.

WhatsApp
Om de volledige doelgroep te bereiken, is het normale mediagedrag van belang. Populair zijn WhatsApp (59%), Facebook (46%), Instagram (28%) en YouTube (18%). Opvallend is juist dat LinkedIn in het dagelijkse social media gebruik een veel kleinere rol speelt. LinkedIn is vooral een kanaal geworden voor actieve baanzoekers. WhatsApp is bij alle leeftijdsgroepen de nummer 1, vooral onder jongeren. De Action geeft een mooi voorbeeld van het gebruik van WhatsApp voor communicatie met latente en actieve baanzoekers:

Strategie per platform
Wat werkt op Instagram, hoeft niet automatisch te werken op YouTube of LinkedIn. Zo is Instagram gericht op visuele uitingen (foto’s en video) en kun je er stories met verschillende foto’s een verhaal delen, terwijl dit op Twitter en LinkedIn niet gebruikelijk is. Daarnaast is WhatsApp een kanaal dat geschikt is om in contact te komen met de doelgroep en vooral om contact te maken en te (onder)houden.

Overheid
Op het Instagramaccount ‘werkenvoornederland’ kun je bijvoorbeeld elke week met een andere medewerker van de Rijksoverheid meekijken door middel van zelfgemaakte foto’s en video’s. Terwijl op Facebook voornamelijk interviews met medewerkers, branded video’s, blogs en ontwikkelingen in de organisatie en vacatures worden gedeeld. Defensie heeft een uitgebreide YouTubestrategie met verschillende soorten video’s om hun employer brand te versterken, zo nemen verschillende influencers het op tegen de militairen van Defensie, kun je een viertal volgen tijdens de mariniersopleiding en wordt in straatvraag gekeken wat mensen eigenlijk weten van Defensie.

Snapchat
Het opkomende platform TikTok en het social media kanaal Snapchat zijn onder jongeren populair. Albert Heijn maakt in haar recruitmentstrategie voor bijbaners succesvol gebruik van Snapchat. In een van de campagnes konden vakkenvullers uit de winkel een week lang het account overnemen en aansprekende snaps (foto’s en video’s) plaatsen. Een van de winkels kreeg zelfs een record aantal sollicitaties in de week van de take over.

Elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren voor social mediakanalen en het ene kanaal past beter bij de ene werkgever dan bij de andere. Hier liggen kansen voor recruiters om met aansprekende content op de juiste kanalen zichtbaar te zijn. Arbeidsmarktdata geven inzicht in welke kanalen het populairst zijn onder de specifieke doelgroep.

Bron: Intelligence Group, 3 september 2019

Nieuwsoverzicht